Marguerite Ruys

Profiel

Mr Marguerite I. Ruys is de drijvende kracht achter MRStratego B.V. In 2009 richtte ik MRStratego op, nadat ik mij in 2002 met MR Strategie • Beleid • Communicatie als zelfstandig communicatieprofessional had gevestigd. Mijn toegevoegde waarde is dat ik mij onderwerpen en de relevante omgeving snel eigen maak, met een scherp oog voor visies, belangen en relaties. Ik kan vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken benaderen en integraal aanpakken: mijn ervaring als beleidsadviseur, branchemanager en directiesecretaris, en mijn juridische achtergrond, komen vaak goed van pas om opdrachtgevers een compleet pakket te bieden.

Download Profiel en Expertise

Lid van Logeion

De Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals

Scholing

1976 - 1982

Gymnasium

Marguerite Ruys behaalde in 1982 haar diploma aan het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum.
1982 - 1989

Nederlands Recht

Marguerite Ruys studeerde Nederlands Recht aan de Universiteit Utrecht met Nederlands privaatrecht als afstudeerrichting (1989).

Ervaring

2002 - heden
Zelfstandig ondernemer

MRStratego B.V.

In 2009 richtte Marguerite Ruys MRStratego op, nadat zij zich in 2002 met MR Strategie•Beleid•Communicatie als zelfstandig ondernemer had gevestigd.
1999 - 2002
Manager Public Affairs

Heineken Nederland

In 1999 was de overstap van een bedrijfstakorganisatie naar een onderneming een logisch vervolg van de loopbaan van Marguerite Ruys. Als public affairs manager bij Heineken Nederland B.V. was zij verantwoordelijk voor ontwikkeling, belangenbehartiging en uitvoering van het alcoholbeleid van de organisatie (Drank- en horecawet, Reclamecode voor alcoholhoudende drank). Ook was zij verantwoordelijk voor diverse onderwerpen op het gebied van gezondheid, (voedsel)veiligheid, duurzaamheid en verpakkingen, en projecten op het terrein van milieujaarverslag, reclame & promotie, evenementen en sponsoring.
1994 - 1999
Beleidsadviseur milieu- en juridische zaken, branchemanager office products, directiesecretaris

Nederland ICT

In de periode 1994 - 1999 begeleidde Marguerite Ruys lidondernemingen bij bedrijfstakorganisatie Nederland ICT (vh. Vereniging ICT Nederland / Vereniging VIFKA). Onder meer bij de lobby, opzet en implementatie van een inzamel- en verwerkingsstructuur voor afgedankte ICT-apparatuur (bedrijfstakarrangement). Behalve beleidsadviseur was zij branchemanager van de deelbranche voor office products (marktontwikkeling, -versterking & -uitbreiding, juridische zaken) en secretaris van directie en bestuur van Vereniging ICT Nederland.
1990 - 1994
Beleidsadviseur, secretaris adviesgroep logistiek en milieu, ledenadvisering

EVO

Van 1990 - 1994 behartigde Marguerite Ruys bij verladersorganisatie EVO (nu evofenedex) logistieke belangen naar overheden, politiek en maatschappelijke organisaties. Onderwerpen lagen onder meer op het terrein van bereikbaarheid, stadsdistributie, milieu (verpakkingen, afval, schone & stille voertuigtechniek) en gevaarlijke stoffen. Ook verzorgde zij (juridische) adviezen aan leden, was zij mede-initiatiefnemer en secretaris van de EVO Adviesgroep Logistiek en Milieu, en was zij plv. eindredacteur van EVO-media.
1989 - 1990
Projectmanager

Texaco Nederland

In 1989 werd Marguerite Ruys projectmanager bij Texaco Nederland op het gebied van bodemsanering van tankstations.
1999 - 2002
Manager Public Affairs

Heineken Nederland

In 1999 was de overstap van een bedrijfstakorganisatie naar een onderneming een logisch vervolg van de loopbaan van Marguerite Ruys. Als public affairs manager bij Heineken Nederland B.V. was zij verantwoordelijk voor ontwikkeling, belangenbehartiging en uitvoering van het alcoholbeleid van de organisatie (Drank- en horecawet, Reclamecode voor alcoholhoudende drank). Ook was zij verantwoordelijk voor diverse onderwerpen op het gebied van gezondheid, (voedsel)veiligheid, duurzaamheid en verpakkingen, en projecten op het terrein van milieujaarverslag, reclame & promotie, evenementen en sponsoring.
1999 - 2002
Manager Public Affairs

Heineken Nederland

In 1999 was de overstap van een bedrijfstakorganisatie naar een onderneming een logisch vervolg van de loopbaan van Marguerite Ruys. Als public affairs manager bij Heineken Nederland B.V. was zij verantwoordelijk voor ontwikkeling, belangenbehartiging en uitvoering van het alcoholbeleid van de organisatie (Drank- en horecawet, Reclamecode voor alcoholhoudende drank). Ook was zij verantwoordelijk voor diverse onderwerpen op het gebied van gezondheid, (voedsel)veiligheid, duurzaamheid en verpakkingen, en projecten op het terrein van milieujaarverslag, reclame & promotie, evenementen en sponsoring.